Samenwerking tussen Zorgverleners

Meestal heeft een patiënt te maken met meer dan één zorgverlener, zelfs bij minder complexe zorg.

Bijvoorbeeld: de huisarts schrijft een pijnstiller voor en de patiënt haalt deze op bij de apotheek. Zo zijn er al twee zorgverleners betrokken. De huisarts en apotheker hebben afspraken gemaakt, zodat de patiënt dit als één zorgpartij ervaart. Hierdoor wordt het beste geneesmiddel voorgeschreven, met de juiste informatie en zo min mogelijk bijwerkingen. Door zorg af te stemmen, wordt het gestelde doel bereikt. Samenwerking is zowel zichtbaar als onzichtbaar aanwezig.

Zichtbare Samenwerking

Zichtbare vormen van zorgafstemming en samenwerking zijn de medicatiebeoordeling en de patiëntenbespreking. Deze afstemming wordt rondom de patiënt georganiseerd, meestal bij veel voorkomende ziektebeelden zoals diabetes, astma en COPD.

Redenen voor Patiëntenbesprekingen

Redenen voor patiëntenbesprekingen zijn vaak problemen of onduidelijkheden in de zorgverlening, complexere zorg of de noodzaak om snel en adequaat zorg te bieden.

Zorg na een Operatie

Wanneer iemand na een operatie uit het ziekenhuis wordt ontslagen om thuis te revalideren, moet er bij thuiskomst allerlei zorg geregeld zijn. Denk aan wondverzorging, huishoudelijke hulp en/of genees- en hulpmiddelen.

Onzichtbare Samenwerking

Lang niet iedereen merkt dat zorgverleners met elkaar samenwerken. De meeste mensen gaan maar een paar keer per jaar naar de huisarts. Zij merken bijvoorbeeld niet dat de huisarts het voorschrijven van geneesmiddelen intensief afstemt met de apotheek, maar dit is wel een belangrijke vorm van samenwerking.